MATEMĀTIKA
8. klase 7. temats Trapece

Trapeces, to veidi
Ieteikumi skolotājam

 

Ieteicams skolēniem pašiem ļaut izprast, kā izskatās trapece, zīmējot tās pēc definīcijām vai otrādi – rakstot definīcijas pēc dotiem zīmējumiem. Intereses rosināšanai* var pievērst skolēnu uzmanību vēsturiskajai trapeces jēdziena attīstībai, demonstrēt dažādus trapeču veidus.


Vēlams, lai vienādsānu trapeces īpašības skolēni saskata un pierāda paši.
Skolēniem palīdz klasē kopīgi pārrunāts pētījuma vai pierādījuma plāns.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* Jēdziens „trapezium” vai „trapezoid”, kas tulkojumā no latīņu valodas nozīmē galds + četri + pēda (četrstūris, kas izskatās pēc galda), latviski tiek lietots kā trapece. Pasaulē ir sastopamas dažādas trapeces definīcijas: dažās valstīs trapece ir četrstūris, kam vismaz divas malas ir paralēlas, dažās – četrstūris, kam tieši divas malas ir paralēlas, vēl citās – četrstūris, kam nevienas divas malas nav vienāda garuma. Latvijā pierasts lietot šādu definīciju – trapece ir četrstūris, kam divas pretējās malas ir paralēlas, bet otras divas nav paralēlas. Tātad ir skaidri saprotams, ka paralelograms nav trapeces īpašs gadījums, bet ir atsevišķs četrstūra veids.